EBSCO یکی از اولین و بزرگترین پایگاه‌های جستجوی آنلاین کتاب و مقالات الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، بیمارستان‌ها، مؤسسات درمانی، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی و مدارس است. دسترسی به این پایگاه شامل هزینه بوده و فقط به موسساتی که دسترسی آن را خریداری کرده‌اند، ارائه می‌شود. این پایگاه اسناد اطلاعاتی سایر ناشران را در یک جا جمع آوری کرده است. در این صورت دانشگاه‌ها می‌توانند بجای خریداری هر یک از این انتشارات با خریداری از این پایگاه اطلاعاتی، از مجموعۀ تولیدات این انتشارات استفاده کنند. این مجموعه شامل مقالات مجلات علمی، مقالات کنفرانس‌ها و گزارش‌های علمی است. این بانک اطلاعاتی بزرگ‌ترین بانک علمی چندمنظوره با دسترسی تمام متن در دنیاست که اختصاصاً برای مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه طراحی شده است.

ابسکو (EBSCO) بعد از بررسی ناشر، تولیدات ناشر و کیفیت تولیدات اقدام به امضای تفاهم‌نامه‌ای می‌کند که بر اساس آن، بخشی از سود حاصل از خرید مقالات تمام متن را به ناشر پرداخت کند. متاسفانه باتوجه به تحریم‌های اقتصادی، ناشران ایرانی قادر به دریافت وجه از ابسکو (EBSCO) نیستند. ابسکو (EBSCO) از قوانین OFAC پیروی کرده و به همین جهت با ناشران ایرانی، تفاهم‌نامه بدون پرداخت سود امضا می‌کند.

پایگاه اطلاعاتی  ابسکو (EBSCO) در اسفند 1397 دسترسی به اطلاعات بیش از 8500 تولید کننده و 7300 نشریه علمی پژوهشی تمام متن به همراه  12،500 خلاصه مقاله و نمایه بیش از 13،200 هزار گزارش، مقاله کنفرانسی و… را در حوزه‌های علوم اجتماعی، علوم انسانی، آموزش و پرورش، کامپیوتر، مهندسی، تجارت و غیره را مهیا ساخته است. این بانک اطلاعاتی مقالات بیش از 5400 نشریه ادواری، بعلاوه معرفی کتاب‌ها، گزارش‌ها و گفتگو با صاحب نظران را در حوزه کتابداپزشکی، 570 نشریه را در حوزه سلامت و 400 نشریه را در حوزه رفتارشناسی و روان‌شناسی از سال 1865 تاکنون را پوشش می‌دهد. این بانک شامل بیش از 550 نشریه در حوزه‌های ورزشی را نیز از سال 1985 پوشش می‌دهد. پایگاه اطلاعاتی ابسکو حدود 250 بانک اطلاعاتی تولید کرده است، که در بین آن‌ها بانک‌های اطلاعاتی Academic Search Complete  و  MEDLINE Complete دارای اهمیت بیشتری بوده که تعداد عناوین اسناد آن‌ها (شامل ژورنال ، مجلات ، کتب و …) به بیش از 13000 عنوان می‌رسد. این پایگاه اطلاعاتی شامل ۲۲۶۰۵ عنوان ژورنال می‌باشد و قابلیت ارائه اطلاعات کتاب شناختی، چکیده، متن کامل، متن و تصویر را دارا هست.

این شرکت به بیش از ۳۷۵ هزار پایگاه داده جستجو ازجمله مدلاین (Medline)، و ۴۲ هزار کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی، سرویس مدیریت اشتراک مجلات برای ۳۵۵ هزار مجله الکترونیک، سیستم‌های پشتیبانی تصمیم گیری تشخیصی برای پزشکان، منابع آموزشی هدفمند برای کارشناسان آموزش و توسعه، و آرشیوهای دیجیتال تاریخی مجهز است.

پایگاه ابسکو (EBSCO) زمینه‌های محتلف از علم را جمع‌آوری می‌نماید. این زمینه‌ها شامل علوم زیستی، اقتصاد، سلامت و بهداشت روان، سلامت و بداشت، علم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم فنی و مهندسی، زبان شناسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی ، حقوق، هنر، ادبیات، پزشکی، روان شناسی و علوم تربیتی، تکنولوژی و مدیریت، آموزش و پرورش، ورزش، کشاورزی و باغبانی و غیره را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پایگاه اطلاعاتی ابسکو حدود ۲۰۱ بانک اطلاعاتی دارد که بر اساس آمار موجود از اشتراک‌های خریداری شده در ایران، از این تعداد، Academic Search Premier و Business Source Premier از اهمیت بیشتری در بین کاربران برخوردارند. گفتنی است در این دو بانک اطلاعاتی بیش از ۱۱هزار عنوان مقاله، ژورنال، کتاب و غیره وجود دارد.
کاربران در این پایگاه اطلاعاتی می‌توانند به بالغ بر ۱۰۰ هزار مجله به همراه چکیده و فهرست، همچنین بیش از ۴۰۰ هزار مجله مختلف علمی دسترسی داشته باشند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.