Ieee یا همان The Institute of Electrical and Electronics Engineers یکی از بزرگترین پایگاه­های اطلاعاتی در زمینه مهندسی برق، تکنولوژی اطلاعات، الکترونیک، کامپیوتر، فیزیک، فیزیک کاربردی و علوم وابسته است. عنوان اصلی این پایگاه “انجمن مهندسین برق و الکترونیک امریکا” نام دارد که یکصد سال از تاسیس آن می گذرد.انجمن مهندسان برق و الکترونیک که به معروف است (آی-تریپِل-ای ‏ گفته می‌شود)، یک سازمان بین‌المللی حرفه‌ای-غیرانتفاعی است. هدف “آی تریپل ای” کمک به پیش‌برد تکنولوژی به طور عام و حوزه‌های مربوط به مهندسی برق و کامپیوتر و هم‌چنین زمینه‌های وابسته به طور خاص است.
این سازمان دارای ۳۶۵ هزار عضو در بیش از ۱۵۰ کشور در دنیا است که از این بین بیش از ۶۸ هزار عضو آن دانشجو هستند. “آی تریپل ای”  با انتشار حدود ۱۳۰ مجله تخصصی و ۴۰۰ مجموعه مقاله کنفرانس در سال، منتشرکننده یک سوم نوشته‌های تخصصی چاپ‌شده در زمینه مهندسی برق و الکترونیک و علم کامپیوتر است. 

مقالات و اسناد علمی تهیه شده توسط دانشجویان و محققان معمولاً به 2 روش برای استفاده عموم انتشار پیدا می‌کنند. یکی از این ‌روش‌ها چاپ مقالات و اسناد علمی در مجلات علمی مختلف موجود در سراسر دنیا است و روش دیگر انتشار مقاله و ارائه آن در کنفرانس‌های علمی و اغلب بین المللی برگزار شده در کشورهای مختلف است. چاپ مقاله به واسطه هر کدام از روش‌های مذکور دارای قوانین و استانداردهای ویژه‌ای است و از همین رو نویسندگان بایستی قبل از شروع به نگارش مقاله، هدف خود را برای روش انتشار مقاله انتخاب کرده باشند. کنفرانس‌ها معمولاً به صورت سالیانه برگزار می‌شوند و در صورت بین المللی بودن و یا برگزار شدن توسط یک نهاد علمی معتبر دارای اعتبار ویژه‌ای خواهند بود. یکی از کنفرانس‌های معتبر و معروف در سراسر دنیا کنفرانس‌های ieee است. موضوع این کنفرانس در رابطه با مهندسی برق و الکترونیک و کامپیوتر است و در این حوزه از اعتبار بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

این مؤسسه حدود سی درصد از انتشارات جهان (کتاب، نشریه، …) در زمینه برق و کامپیوتر را منتشر می‌کند و شمار ژورنال‌های آن به صد می‌رسد. این نشریات به همراه نشریات صدها کنفرانس که در سال برگزار می‌شود در آی‌تریپل‌ای اکسپلور منتشر می‌شود.

افزون بر این‌ها، این مؤسسه کتابچه‌های راهنمایی را هم در زمینه استانداردهای برق منتشر می‌کند و یکی از کارهای مهم این سازمان در دنیا، استانداردکردن است.

این مؤسسه از موسسات مهم استانداردکردن در دنیاست که این کار را انجمن استاندارد آی تریپل ای انجام می‌دهد. استانداردسازی این مؤسسه، گستره‌ای از موضوعات را در بر می‌گیرد از جمله: مهندسی پزشکی، فناوری اطلاعات، مخابرات، حمل و نقل، نانوفناوری و …

برای مثال یکی از استانداردهای مهم این مؤسسه IEEE 802.11 برای ارتباطات بی‌سیم است.

در سال ۱۳۴۸ شمسی با تلاش‌های فراوان دکتر عباس چمران نمایندگی IEEE در ایران بنا نهاده شد. با گذشت نزدیک به یک دهه و همزمان با انقلاب اسلامی ایران، فعالیت بخش ایران متوقف گردید. اما دیگر بار در سال ۱۳۶۸ به همت برخی از اساتید دانشگاه و به سرپرستی دکتر حسن غفوری‌فرد بخش ایران فعالیت رسمی خود را مجدداً آغاز نمود.

از دیگر افراد سرشناس و تأثیرگذار بخش ایران می‌توان به پروفسور جواد صالحی (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف)، پروفسور کارو لوکاس (پدر رباتیک ایران) و پروفسور رضا فرجی دانا (وزیر پیشین وزارت علوم) نام برد. هم اینک پروفسور محمود شاه آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، رییس بخش ایران است.

شایان ذکر است در زیرمجموعه بخش ایران، ۳۷ شاخه دانشجویی و ۱۵ کمیته تخصصی در حال فعالیت هستند.

درجه‌ها و مرتبه‌های علمی IEEE

عضویت در این مؤسسه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

عضو دانشجویی یا Student Members: این نوع عضویت که هزینه سالیانه آن ۲۷ دلار امریکا است، مناسب برای کلیه‌ی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی است که مشغول تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر آموزش عالی هستند.

عضو عادی یا IEEE Members:
این نوع عضویت که هزینه سالیانه آن ۱۶۲ دلار امریکا است، مناسب برای اساتید و صنعتگران می‌باشد.

عضو ارشد یا Senior Members: برحسب فعالیت‌های علمی مستمر در مؤسسه IEEE و دستاوردهای شایان علمی، اعضای عادی به این درجه ارتقا می‌یابند. این درجه از عضویت در IEEE با مرتبه علمی دانشیاری در نظام دانشگاهی ایران تقریباً همسان است.

عضو همکار یا Fellow Members: با افزایش مدت عضویت در IEEE و همچنین ارائه پژوهش‌های علمی و بین المللی مستمر می‌توان به درجه Fellow که عالی‌ترین درجه این مؤسسه است، نائل آمد. دستیابی به این درجه منوط به کمک چشمگیر و نقش مهم در پیشبرد ارتقا و کاربرد علوم و فناوری در دنیای معاصر است به گونه‌ای که منجر به افزایش قابل توجهی در کیفیت و ارزش‌های جوامع بشری شود.

این درجه از عضویت نیز با مرتبه علمی استاد تمام در نظام دانشگاهی ایران همسان است.

گفتنی است در کشور ایران تنها ۴ نفر به این درجه دست یافته‌اند که عبارتند از:

-دکتر جمال الدین گلستانی، استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف؛ سال ۲۰۰۰
-پروفسور همایون هاشمی، استاد سابق دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف؛ سال ۲۰۰۳
-پروفسور جواد صالحی، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف؛ سال ۲۰۱۱
-پروفسور محمود فتوحی فیروزآباد، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف؛ سال ۲۰۱۴
عضو افتخاری یا Honorary Members:
این درجه به فردی اعطا می‌شود که عضو این مؤسسه نبوده، اما فعالیت و اقدام فوق العاده‌ای انجام داده است. در این صورت با نظر هیئت مدیره IEEE به عضویت افتخاری این مؤسسه در خواهد آمد.

Life Members و Life Fellows:
این دو درجه به افرادی اعطا می‌شود که بیش از ۶۵ سال سن داشته و مجموع سن و سال‌های عضویت در مؤسسه بیش از صد سال باشد. در این صورت او یک Life Member است. در صورتی که چنین شخصی قبلاً به درجه Fellow رسیده باشد، هم اینک Life Fellow خواهد شد.

از جمله افرادی که به این درجه رسیده‌اند می‌توان به دیوید چنگ مؤلف کتاب «الکترومغناطیس میدان و موج» و همچنین پروفسور فضل‌الله رضا، استاد دانشگاه‌های امریکا و کانادا و یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان اشاره کرد.

جهت استفاده از سایت IEEE میتوانید از پایگاه ezAccess استفاده کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.