پایگاه Web Of Science که با نام پایگاه WOS نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین و معتبرترین پایگاه استنادی علمی جامع و مهمترین پایگاه مقالات برای دانشجویان سراسر جهان است. پایگاه WOS ابزاری تحلیلی است که به دلیل داشتن ویژگی‌های زیر از محبوبیت بسیاری برخوردار است:

1- سهولت استفاده از آن

2- امکان دسترسی به همه مراجع استنادی هر مقاله

3- امکان ارائه اطلاعات به صورت چکیده

4- یکپارچه بودن این بانک اطلاعاتی

5- گستردگی موضوعات علمی

6- کیفیت بسیار بالای مقالات

7- اعتبار اطلاعات

8- به‌روزرسانی هفتگی پایگاه

9- عمق زمانی اطلاعات

10- امکان جستجوی دقیق و کامل

 پایگاه Web Of Science شامل مهمترین دیتاهای علمی مانند مجلات، منابع وب، ثبت اختراعات و سایر متون است که امکان جستجوی استنادی اطلاعات براساس شاخص‌های گوناگون سنجش علمی و آکادمیک را به کاربر می‌دهد؛ مثل نام کشور، موضوع، تاریخ، نام دانشگاه یا موسسه و…

همچنین پایگاه WOS به نوعی راه ارتباطی بین انواع تحقیقات مشابه است که مشتمل بر هزاران منبع علمی معتبر می‌شود. به عبارت دیگر، پایگاه WOS نمایه‌ای استنادی است که زنجیره ارتباطی بین تحقیقات مشابه را آشکار و میزان نفوذ مقاله را تعیین می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد، پایگاه WOS مقالات چاپ‌شده و استنادشده همه رشته‌های علوم و حتی موضوعات بین‌رشته‌ای علمی را به صورت گسترده و کامل پوشش می‌دهد و ابزار مناسب و جامعی برای جستجوی اطلاعات و دیدن رفرنس‌های مقالات در همه زمینه‌هاست که در اختیار پژوهشگران سراسر دنیا قرار دارد.

پایگاه Web Of Science توسط تامسون رویترز در آمریکا تاسیس شده و پیشتر به Web of Knowledge شناخته می شد یک پایگاه علمی آنلاین است که با رویکرد نمایه کردن و تعیین کردن میزان رفرنس دهی و استناد دهی به مقالات و ژورنال ها بوجود آمده است. این پایگاه توسط موسسه ی اطلاعات علمی یا Institute scientific information یا به اختصار ISI بوجود آمد و بعد ها توسط مجموعه ی Clarivate Analytivs تحت تملک درآمد. شایان ذکر است خود مجموعه Clarivate Analytics در گذشته بخشی از مجموعه ی تامسون رویترز بوده است و هم اکنون با حفظ ارتباطات و روابط به یک مجموعه ی جدا تبدیل شده است.

WOS پژوهش های از سال 1900 تا اکنون را پوشش می دهد. در سال 2014 تعداد پژوهش های پوشش داده شده توسط WOS از مرز 50000 کتاب، 12000 ژورنال و 160000 کنفرانس گذشت. پژوهش های پوشش داده شده در قالب مقاله، کتاب و کنفرانس توسط WOS در تمامی حوزه ها از جمله علوم فنی و پایه، علوم اجتماعی و انسانی و هنر هستند. اگرچه باید گفت که WOS تمامی ژورنال های موجود در فضای آکادمیک را پوشش نمی دهد.

نکته ی جالبی که وجود دارد این است که با اینکه بین دو شاخص معتبرتر ارزیابی ژورنال ها یعنی Impact factor و Citescore رابطه ی همبستگی وجود دارد ولی تحلیل های الزویر نشان می دهد که حدودا 216 ژورنال از 70 انتشارات هستند که طبق شاخص Citescore جز 10 درصد ژورنال های پراستناد حوزه ی علمی خود هستند در حالیکه حتی ضریب تاثیر (impact factor) ندارند. بنظر می رسد شاخص ضریب تاثیر (Impact factor) یک پوشش نسبتا جامع و کامل از ژورنال های با کیفیت بالاتر را ارائه نمی دهد. در گزارش سال 2014 بیان شد که تعداد آرشیو WOS از هر نوعی از مقاله و کتاب و کنفرانس و … از مرز 90میلیون تجاوز کرده است. میزان استنادات از مرز 65 میلیون بار در سال گذشته است. WOS بزرگترین دیتابیس رفرنس و استنادات آنلاین در دنیاست.

جهت استفاده از این پایگاه ، میتوانید از سرویس ezAccess استفاده کنید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.